zondag 20 oktober 2013

Cinder ~ Marissa Meyer

Achterflap
In het keizerrijk waar Cinder woont bestempelt haar cyborg-aard
haar meteen tot outcast en Adri, haar stiefmoeder, is haar liever kwijt dan rijk. Cinder heeft gelukkig één groot talent: ze is een prima monteur en en slaagt erin de meest ingewikkelde technische problemen op te lossen. Haar stiefgezin heeft haar inkomsten broodnodig, en daarom verdraagt Adri haar aanwezigheid.
Cinder is dan ook niet verbaasd als haar twee zussen wel, en zij niet, naar het jaarlijks bal met prins Kai mogen. 
Maar dan duikt de prins op in haar werkplaats en blijkt haar jongste zus besmet te zijn met de pest.
Cinder moet op zoek naar een medicijn en naar de ware toedracht van haar verleden.
Maar wil ze dat wel? 

Het verhaal en belangrijke personages
Het verhaal draait rond Cinder Linh, een zestienjarig meisje dat geadopteerd is. Ze leeft nu bij haar stiefmoeder en stiefzussen in New Beijing, vele jaren na de zoveelste wereldoorlog. 
Op dit moment wordt de wereld belaagd door een vorm van de pest, waar veel mensen aan zijn gestorven. Na vele jaren hebben ze nog steeds geen medicatie hiervoor gevonden. Er vormt zich nog een dreiging, de gemene maar bloedmooie koningin van de Maan, koningin Levana, die met oorlog dreigt.

Cinder zelf wordt in haar gezin zeer slecht behandelt, hoewel zij diegene is die het geld binnenbrengt. Het verhaal is dus gebaseerd op Assepoester.
Cinder heeft een talent voor mechaniek, en zo verdient ze haar geld.

Op een dag komt prins Kai haar hulp vragen bij het herstellen van zijn persoonlijke robot. Diezelfde avond word de zus van Cinder ziek, besmet met de pest.

De stiefmoeder, Adri, beschuldigd Cinder van de besmetting. Als straf wordt Cinder meegenomen als proefpersoon. Onderzoekers zullen op haar allerlei antivirussen uittesten.

Wanneer zij in het paleis is, komt ze steeds meer te weten over haar verleden. Hier komt ze ook steeds meer in contact met prins Kai.

Ondertussen is de koningin van de Maan, Levana, aan het dreigen met oorlog. Een voorwaarde om de oorlog niet te verklaren, is dat prins Kai moet trouwen met de koningin.

Cinder speelt hier onwetend een zeer grote rol in, maar dat moet je samen met haar maar ontdekken in het boek. 

Mijn mening
Ik vond dit een zeer mooi en leuk boek. Het verhaal is dus gebaseerd op het verhaal van Assepoester  maar door de toevoeging van hoovers en metalen lichaamsdelen, is het verhaal zeer modern en toekomst gericht. 

Cinder is een sterke persoonlijkheid, ze laat zich niet zomaar doen. In het verhaal ontdekt zij veel over zichzelf en haar verleden. Er is een vleugje romantiek aanwezig. Net genoeg voor mij.

Omdat het niet in een IK-vorm is geschreven, ontdek en verken je ook de gevoelens van meerdere personages. Namelijk die van Cinder en van prins Kai.
Hoewel ik toch liever lees in de IK-vorm, biedt deze vorm je inzicht en betrokkenheid in het verhaal.

Humor is ook aanwezig in het verhaal, door de lieve robot van Cinder, Iko genaamd. Zij is een robot met een eigen raar persoonlijkheid  waardoor het verhaal grappig wordt.

Cover
De cover vind ik prachtig! Het verwijst naar Assepoester, door de rode schoen, en het wijst tegelijkertijd naar Cinder zelf, door de cyborg ledemaat.

De titel van het boek van ik dan ook geweldig! Zeer origineel, en Cinder vind ik een mooie naam.

Goodreads-sterren en mijn sterren
Op de site van Goodreads geeft men het boek 4.07 sterren, wat het boek ook verdient heeft. Ik kan er niets slechts over zeggen, alleen maar aanbevelen.
Het boek heeft me echt verrast en ik kan het alleen maar 4.5 sterren geven.

Ik kan niet wachten om het tweede deel te kunnen lezen, Scarlet genaamd. Dit deel is geïnspireerd door Roodkapje.

Informatie
Titel : Cinder
Auteur : Marissa Meyer
Pagina's : 434 
Originele taal: Engels
Originele titel: Cinder
Naam van serie: Lunar Chronicles
Verfilmd? Nee

-- Dit boek heb ik zelf aangekocht. De review bevat mijn eigen en persoonlijke mening --

Geen opmerkingen:

Een reactie posten