dinsdag 22 oktober 2013

Anna Dressed in Blood ~ Kendare Blake

Achterflap
Cas Lowood heeft een ongewone roeping: hij doodt de doden. Dat deed zijn vader voor hem, tot die op gruwelijke wijze vermoord werd door een zombie. Nu reist Cas, gewapend met met zijn vaders dodelijke mes, het land rond. Hij gaat op zoek naar een geest die door de lokale bevolking Anna dressed in blood genoemd wordt. 
Ze draagt nog steeds de jurk waarin ze vermoord werd in 1985: toen maagdelijk wit, nu rood bevlekt en druipend van het bloed. Sinds haar dood heeft Anna iedereen die ook maar een voet in haar verlaten Victoriaanse thuis heeft gezet gedood.

En dan spaart ze het leven van Cas. 

Het verhaal en belangrijke personages
Het verhaal gaat dus over de 16-jarige Cas Lowood. Je kan hem een beetje vergelijken met een schaduwjager van de serie van Cassandra Clare. Enkel is hij de enige in de wereld en hij doodt geesten die mensen aanvallen. 
Verder is Cas een éénling die zich niets aantrekt van zijn omgeving. Hij reist met zijn moeder de hele wereld rond, op zoek naar kwade geesten. Hij heeft geen vrienden, enkel een paar kennissen van zijn vader. Niemand, buiten die paar kennissen en zijn moeder, weet wat Cas moet doen.
Cas zelf is een aantrekkelijke tiener, maar hij geeft niets om de levenden, enkel om zijn moeder.
Hij is ook wel nonchalant en arrogant. Maar dit vind ik juist leuk aan hem.

Zijn enigste doel is het doden van geesten en het vinden van de moordenaar van zijn vader.

Na een tip, over een geest, verhuist hij met zijn moeder naar een dorpje in Canada. Hij wilt daar de bloeddorstige Anna doden, die in een oud en verlaten huis woont.
In dat dorp komt Cas terecht in een school. Hij ontmoet daar verschillende mensen, waaronder Carmel, Mike, Will en Thomas. 

Carmel is het populairste meisje van de school. Een meisje dat mensen kan manipuleren. Daarom heeft Cas haar gekozen om haar te kunnen uithoren over Anna. Maar Carmel is niet een meisje dat zich laat doen en ze begint zich snel genoeg te moeien in het onderzoek van Cas.

Mike is het ex-liefje van Carmel. Een stoere en populaire sporter die niets met Cas te maken wilt hebben. samen met zijn beste vriend, Will, halen ze een gemene streek uit, waardoor Cas bijna sterft. Als gevolg hiervan is het juist Mike dat sterft.
Will, een slimme sporter en beste vriend van Mike, is hier getuige van. Hij heeft dan besloten om de dood van Mike te wraken en het heft in eigen handen te nemen. In het verhaal gaat hij Cas juist tegen werken in plaats van te helpen.

Thomas is een verlegen jongen, die blijkbaar ook heksenkrachten heeft. Hij redt Cas van de geest Anna. Daardoor gaat hij zich ook moeien met het onderzoek van Cas.

De laatste belangrijke persoon in dit boek is natuurlijk Anna zelf. Zij is een geest die een wrede dood heeft gemaakt. Daardoor doodt zij iedereen die een voet in haar huis zet, zoals Mike. Alleen spaart zij het leven van Cas.
De hele wereld van Cas draait nu om Anna. Hij wilt haar vermoorden, maar hij ziet ook de kwelling en medeleven die zij bezit. Zij is helemaal anders dan de andere geesten.

Of Cas Anna doodt of juist laat leven, ga ik niet verklappen ;)

Mijn mening
Ik vond dit een geweldig boek. Veel spanning en vol met droge humor. 

Ik vind de personages ook zeer aangenaam, vooral Cas. Ik vind zijn arrogantie en droge humor zeer leuk om te lezen.

Wat ik enkel wat minder vond, was de relatie tussen Cas en Anna. zijn mening en gevoelens voor haar veranderen niet stilaan, maar precies in één dag. De schrijfster had die verandering misschien beter kunnen uitwerken, zodat het romantische gedeelte meer naar voren kwam.
Misschien gebeurt dit wel in het vervolg, hoop ik. 

Cover
Zeer mooie cover ook. Zwart wit is altijd mooi, maar door de rode kleur wel te benadrukken, geeft het je een griezelig gevoel. 

Goodreads-sterren en mijn sterren
Op Goodreads krijgt dit boek 4.01 sterren. Van mij verdient dit boek ook 4 sterren. Net geen 4.5 omdat ik toch wat meer romantiek wou lezen.

Misschien in het volgende boek, dat ik nu net in het engels heb gekocht. Ik ben benieuwd! 

Informatie
Titel : Anna Dressed in Blood
Auteur :Kendare Blake
Pagina's : 322
Originele taal: Engels
Originele titel: Anna Dressed in Blood
Naam van serie: Anna
Verfilmd? Nee

-- Dit boek heb ik zelf aangekocht. De review bevat mijn eigen en persoonlijke mening --

Geen opmerkingen:

Een reactie posten