zondag 11 augustus 2013

De zelfmoord van de meisjes - Jeffrey Eugenides

Achterflap
Een dertiger kijkt terug op zijn puberjaren, toen hij de wondere wereld van meisjes ontdekte. Hij en zijn schoolkameraden waren gefascineerd door Cecilia, Lux, Bonnie, Mary en Therese Lisbon, vijf zusjes die in één jaar allemaal zelfmoord plegen.
Nu, bijna twintig jaar later, brengen de verteller en zijn vrienden de roddels en de verhalen omtrent de zelfmoorden samen in een aangrijpend verhaal over pubers, ontluikende liefde en onstuimig verlangen.


Het verhaal en belangrijke personages
het verhaal gaat dus over vijf zusjes die in de jaren 70 allemaal in één jaar zelfmoord plegen. Het verhaal wordt verteld door een man die samen met zijn vrienden terug blikt op dat jaar en op de zusjes. 

Je hebt de 5 zusjes. Cecilia, de dertienjarige die alles begint door een zelfmoordpoging.

Lux, de veertienjarige tiener, waarover het meeste van alle zussen wordt verteld. Naast hen heb je de vijftienjarige Bonnie, de zestienjarige Mary en de zeventienjarige Therese. 

Verder heb je nog meneer Lisbon en zijn zeer gelovige vrouw, mevrouw Lisbon. Na de dood van Cecilia hebben zij het moeilijk met het omgaan van het verlies van hun jongste dochter en met het opvangen van hun andere dochters.


In het verhaal komt er een groepje jongens in voor. Allemaal vrienden die ongeveer dezelfde leeftijd hebben als de zusjes en die in dezelfde buurt wonen. Het zijn deze jongens die later als man herinneringen ophalen van dat jaar.

Zij zijn aangetrokken door de zusjes omdat er een soort van mysterie rond hen hangt. De jongens proberen contact met de meisjes te zoeken. Wat tevergeefs lijkt.
Het is niet duidelijk wie er allemaal in dat groepje hoort. Je hebt Trip Fontaine, een populaire rokkenjager op school die Lux kan bekoren. Voor de rest is het vrij onduidelijk met hoeveel jongens ze precies zijn.

Als laatste heb je de gemeenschap waar zij in wonen. Het is niet een echt personage, maar ik merkte wel het aandeel van de gemeenschap in het lot van de Lisbons. Het speelt zich af in de jaren 70. Zelfmoord is een zonde en psychische ziektes zijn nog niet zo heel bekend. De reacties van de omgeving en de gebrekkige hulp, hebben zeker een aandeel gehad in de zelfmoorden. 


Mijn mening
Dit boek is helemaal anders geschreven dan wat ik gewoon ben. Het is geschreven vanuit de Ik-vorm maar het is niet duidelijk wie die Ik-persoon is. 
Hij, het is wel duidelijk dat het een jongen is, spreekt steeds over ons. Dit zijn de vrienden waarmee de persoon omging, en een groot deel van die personen zijn ook niet bekend.
De Ik-persoon schrijft zeer lyrisch en niet negatief tegen over de andere personen. De zusjes lijken wel godinnen in zijn beschrijving. Hij schrijft ook enkel vanuit zijn perspectief en gevoelens.
Daardoor blijven de gevoelens van de zusjes onduidelijk en ook de reden waarom ze zelfmoord plegen blijft een mysterie. Alles wat hij verteld heeft altijd te maken met de zusjes.

Verder komen er zeer veel personages in voor, die allemaal hun mening verkondigen over de gebeurtenissen. 

Het verhaal is deels chronologisch geschreven, je begint met de zelfmoordpoging van Cecilia en je eindigt met de moorden van de andere zusjes over een tijdspanne van iets langer dan een jaar. Maar daar tussen is alles omschrijvend geschreven. Er gebeurt bijvoorbeeld iets, de poging van Cecilia, en dan geven zoveel mensen van de gemeenschap hun mening. 


Ik vond het een zeer mooi boek over een aangrijpende gebeurtenis. Het thema verlies en omgaan met zelfmoord staan zeer centraal. Het is echter niet een verdrietig verhaal omdat je niet weet wat de zusjes denken. Ik heb geen band met één van de personages gekregen waardoor ik dat verlies niet ervaar. 

Er komt ook niet veel actie in voor, behalve de zelfmoorden dan. Het is een vrij rustig boek.
Het is al bij al nog steeds een aangrijpend verhaal omdat het onderwerp, zelfmoord bij jongeren, nog steeds een taboe is en een gebeurtenis is waarbij zoveel mensen gekwetst worden. 

Cover
Ik vind de cover niet zo heel speciaal. Het oogt rustig en sereen, het tegenovergestelde van de titel. Ik denk dat hier de titel de meeste aandacht trekt van potentiële lezers.

Goodreads-sterren en mijn sterren
Op de Goodreads krijgt het boek een gemiddelde van 3.8 sterren. Ik geef het zelf ook 3.5 sterren. Het is een mooi boek, ik kan het aanraden. Maar het is een boek dat niet iedereen kan bekoren en ik denk dat het een specifiek publiek heeft. 


Informatie
Titel : De zelfmoord van de meisjes
Auteur : Jeffrey Eugenides
Pagina's : 203 pg
Originele taal: Engels
Originele titel: The virgin suicides
Verfilmd? Ja, genoemd zoals het boek, The Virgin Suicides

-- Dit boek heb ik zelf aangekocht. De review bevat mijn eigen en persoonlijke mening --

Geen opmerkingen:

Een reactie posten