maandag 29 juli 2013

Dagboek van een Geisha - Arthur Golden

Achterflap
Arthur Golden vertelt in dit aangrijpende liefdesverhaal over het leven van Sayuri, een van Japans meeste gevierde geisha's.
Het verhaal begint in 1929, in een vissersdorpje, op het moment dat Sayuri's leven een dramatische wending neemt. Door een bizar ongeluk trekt ze de rijkste man van het dorp, die haar vader weet over te halen zijn acht jaar oude dochter aan een Geishahuis in Kyoto te verkopen. Achter een façade van luxe wordt zij met harde hand opgeleid in de kunst van het verlokken en vermaken van machtige mannen. 

Het verhaal en belangrijke personages
Het hoofdpersonage is Chiyo, een 8-jarig meisje dat in een arm gezin woont. Na de dood van haar moeder verkoopt hun vader haar en haar zus aan geisha huizen. Daar krijgt Chiyo de naam Sayuri.
De bedoeling is dat ze een geisha wordt maar door omstandigheden gebeurt dit toch niet en moet Sayuri blijven werken voor het huis als meid.
Na een tijd wordt Sayuri opgemerkt door een zeer belangrijke geisha van een ander huis, Mameha. Zij leidt dan Sayuri op tot een volwaardige geisha. Dit met veel negatieve tussenkomsten van Hatsumomo en haar jaloezie tegen over Sayuri.
Hier gaat het grootste deel van het verhaal over.

Eens ze dan een geisha is, die van veel belangstelling geniet, gaat haar verhaal meer over het behouden van haar reputatie en haar liefdesleven.
Het derde deel van het verhaal gaat over de oorlog die Tokio en het Geishaleven verwoest heeft en over haar pogingen om de geisha's weer belangrijk te maken in het moderner wordende Tokio na de oorlog.

Het verhaal heeft dus een tijdspanne van vanaf haar 8 jaar totdat ze een oude vrouw is die haar verhaald verteld aan de schrijver.

Wat ik ervan vond
De eerste keer dat ik dit boek heb gelezen, was ik veertien jaar. Het was het eerste 'volwassen boek' dat ik toen las. Ik vond het toen zeer mooi. Ik ben het boek daarna echter vergeten.
Een tijd terug was ik in een boekenwinkel en ik kwam daar de nieuwe uitgegeven versie van het boek tegen. Ik vond de cover zo mooi, dat ik weer verleid werd om het boek te lezen.

Wederom vond ik het een prachtig verhaal. 

Het boek is in de Ik-vorm geschreven (dit heb ik het liefste) en vertelt dus alles vanuit het standpunt van Sayuri.
Het verhaal is soms moeilijk te volgen omdat er veel Japanse namen in voorkomen, zowel van personages als van voorwerpen of gebeurtenissen.
Er komen zeer mooie momenten in het boek voor, en dan weer minder mooie en triestige momenten. 
Het is al bij een prachtig verhaal, maar ook een realistisch verhaal. Geisha's worden hier beschreven als artiesten en vrouwen met hoge statussen, helemaal anders wat wij vinden van vrouwen die hun lichaam 'verkopen' om zo mannen te entertainen. Het verhaal geeft dus een heel ander beeld weer van hun cultuur en aanzien, over het respect die de Japanse gemeenschap heeft voor hun medemensen. Je ziet de klassen hier duidelijk (tussen de meiden, de geisha's die opgeleid worden, de geisha met aanzien, de beheerster van het Geishahuis...)
In het laatste deel zie je dan hoe hun cultuur 'verwoest' wordt door de oorlog en hoe zij daarmee omgaan. Hoe ze het Geisha aanzien weer wilt opbouwen.

Verder sta je heel dicht bij Sayuri en haar gevoelens. Haar gevecht met het aanvaarden van haar toekomst en de moeilijke beslissingen zij moet nemen, soms helemaal anders hoe ik het zou doen. Ik voelde echt met haar mee.

oudere editie

Kaft
Op de cover van de vroegere druk zie je een deel van een wit geverfd gezicht met rode lippen. Deze make up is het handelsmerk van de Geisha's. Zo werd de link naar Geisha's duidelijk gemaakt.
De versie ik nu heb gelezen (zie boven aan artikel) heeft een zeer sobere kaft. De  kersenbloesems erop verwijzen naar Japan.

De covers lijken van twee totaal verschillende boeken te zijn.

Ik vind de nieuwe versie het mooiste. Deze toont veel rustiger en liefelijker dan het felle rood. Hoewel de rode kaft beter duidelijk maakt over wat het boek gaat.



Goodreads-sterren en mijn sterren
Op de website Goodreads heeft het boek een gemiddelde van 4.1 sterren. Ik heb het boek welverdiende 5 sterren gegeven. Ik kan het dan ook ten sterkste aan raden! Het bevat alles wat ik graag heb in een boek. 

Belangrijke Weetjes
Titel : Dagboek van een Geisha
Auteur : Arthur Golden.
Pagina's : 450 pg
Originele taal: Engels
Originele titel: Memoirs of a Geisha
Vertaald naar het Nederlands
Verfilmd: Memoirs of a Geisha




-- Dit boek heb ik zelf aangekocht. De review bevat mijn eigen en persoonlijke mening --

Geen opmerkingen:

Een reactie posten